Czujnik poziomu oleju - jak szybko go zdiagnozować?
Czujniki poziomu oleju silnikowego zazwyczaj montowane są w misce oleju. Ich zadaniem jest wykrywanie minimalnego poziomu oleju. Gdy to się stanie, informacja jest przekazywana przez moduł sterujący silnika za pomocą sygnału dźwiękowego lub kontrolki na wyświetlaczu wskazującej poziom.
Zasada działania urządzenia
W momencie osiągnięcia minimalnego poziomu oleju magnes umieszczony na pływaku czujnika przełącza kontaktron. Kontaktron przesyła sygnał do sterownika silnika, który ma za zadanie aktywować sygnał alarmowy. Należy uzupełnić olej silnikowy zgodny z normą danego pojazdu – poziom oleju zmienia położenie pływaka z magnesem, co skutkuje przełączeniem czujnika i likwiduje sygnał alarmu poziomu oleju.
Podczas awarii czujnika poziomu oleju można zaobserwować następujące objawy:
- zapisanie kodu błędu w sterowniku silnika,
- niezapalenie lampki kontrolnej przy krytycznie niskim poziomie oleju (niestety, może nawet doprowadzić do zatarcia silnika),
- zapalanie kontrolki przy prawidłowym poziomie oleju.
Prawdopodobne przyczyny usterki:
- uszkodzony mechanizm pływaka lub sam pływak,
- zwarcie do masy,
- zwarcie przewodów,
- uszkodzenie lub przerwanie mechaniczne przewodów,
- uszkodzenia mechaniczne obudowy czujnika.
Diagnoza usterki:
- przy pomocy urządzenia diagnostycznego należy odczytać pamięć błędów w sterowniku silnika,
- trzeba skontrolować złącze elektryczne, wtyczki i przewody – zwrócić szczególną uwagę na mocowanie przewodów i obecność korozji lub wilgoci,
- należy skontrolować czujnik poziomu oleju – sprawdzić, czy nie jest uszkodzony mechanicznie,
- trzeba skontrolować mechanizm pływaka.
Diagnoza przy wykorzystaniu miernika uniwersalnego:
- Pierwszy krok – kontrola okablowania
- każdy przewód należy skontrolować na przewodzenie i zwarcia do masy.
- następnie podłączyć omomierz między wtyczką czujnika poziomu oleju a zdjętą wtyczką modułu sterującego silnika (niezbędny jest schemat przeznaczenia styków!); wartość zadana: ok. 0 Ω. Każdy pin w czujniku należy sprawdzić przez połączenie z masą pojazdu (oczywiście wtyczka modułu odłączona); wartość zadana około: > 20 MΩ.
- Drugi krok – badanie skrajnych położeń czujnika
- należy unieść pływak do górnego skrajnego punktu przełączenia i połączyć omomierz między stykiem 2 a 3; wartość zadana: 0 Ω.
- trzeba opuścić pływak w dolnym skrajnym punkcie przełączenia i włączyć omomierz między stykiem 1 a 2; wartość zadana: 0 Ω.
Pobrane z teamtotalpro.pl.