6 najczęstszych objawów awarii przewodów zapłonowych
Niesprawność przewodów zapłonowych to dość poważna, jednak stosunkowo łatwa w naprawie awaria. Wskazanie przyczyn usterki nie będzie problemem, jeśli wnikliwie będziesz obserwować jej objawy. Niektóre z nich mogą Cię zaskoczyć!
Trudności z zapłonem w wilgotny (mglisty) dzień
Łączenie zjawisk pogodowych z awariami samochodów na pierwszy rzut oka może wydawać się nielogiczne. Czasem jednak mechanik musi znieść dziwne spojrzenie klienta warsztatu, by poprawnie zdiagnozować usterkę. Duża wilgotność powietrza wpływa na problemy z odpaleniem samochodu, gdy izolacje przewodów zapłonowych są w złym stanie. Najczęściej nie chodzi tu o widoczne gołym okiem przecięcia czy otarcia – takie wady dałyby o sobie znać także w innych sytuacjach. Wystarczą niewielkie pęknięcia, by pokrywająca przewód wilgoć zaabsorbowała część energii elektrycznej zmierzającej do świec, skutecznie utrudniając rozruch.
Nierównomierna praca silnika
Przyczyn tej niedogodności może być wiele. Warto jednak rozpocząć diagnozowanie problemu od potencjalnie najprostszych przyczyn. Jesteśmy na dobrym tropie, jeśli po podniesieniu maski pracującego silnika, zaobserwujemy iskrzenie. Przebicia mogą występować pomiędzy przewodami a metalowymi częściami silnika czy innymi elementami pojazdu. Wówczas część energii elektrycznej nie dociera do świec, co finalnie skutkuje nierównomierną pracą cylindrów.
Okopcona rura wydechowa
Ważnym symptomem problemów z przewodami zapłonowymi może być duża ilość sadzy, występująca na końcówce rury wydechowej. Oznacza to, że proces spalania w pojeździe odbywa się niepoprawnie, a więc część mieszanki paliwowo-powietrznej spala się dopiero w układzie wydechowym, a nie w silniku. Wskazuje to na zaburzenia w pracy cylindrów. Prawdopodobnie któryś z nich nie otrzymał wystarczająco dużej energii do zainicjowania spalania mieszanki. Także tutaj głównym podejrzanym jest układ zapłonowy, a pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać – sprawdzenie przewodów pod kątem przebić.
Wzrost zużycia paliwa
Wyżej opisana przypadłość, czyli okopcona rura, nie tylko psuje estetykę pojazdu, ale jest także symptomem innych zaburzeń w pracy silnika. Te można zaobserwować podczas jazdy. Skoro, jak wspomnieliśmy, część mieszanki paliwowo-powietrznej spalana jest poza silnikiem, bardzo prawdopodobne jest zaobserwowanie zwiększonego poboru paliwa przez pojazd. Nie trzeba przy tym wspominać o zwiększonej emisji szkodliwych gazów, wydostających się do atmosfery.
Problemy z przyspieszaniem
Nierówna praca cylindrów oznaczać może też problemy przy przyspieszaniu. Może się okazać, że po wciśnięciu pedału gazu auto owszem zacznie przyspieszać, ale nierównomiernie. Sprawdzenie układu zapłonowego to pierwszy krok w tej sytuacji.
Zakłócenia w pracy radia
Kolejna przypadłość, której powiązanie z usterką przewodów zapłonowych wydaje się niezbyt logiczne. To jednak możliwe. Zdarza się, że klient warsztatu za słaby odbiór ulubionej radiostacji winił nadawcę bądź własny radioodbiornik. Raczej wątpliwe, by wymienił tego typu problem, przy okazji zgłaszania kłopotów z zapłonem czy nierówną pracą silnika. Przebicia na przewodach mogą powodować zakłócenia, które wpływają na pracę elektronicznego sprzętu w pojeździe. Nie tylko wspomnianego wyżej radia, ale także np. zestawu głośnomówiącego do obsługi telefonu, a nawet – w skrajnych wypadkach – elektronicznych systemów bezpieczeństwa jak ABS czy ESP. Także uruchamiający się znienacka podczas jazdy alarm antykradzieżowy może sugerować występowanie niekontrolowanych wyładowań pod maską pojazdu.
Jak widać, zły stan przewodów zapłonowych w pojeździe może wpływać na bardzo wiele niedogodności. Warto zatem dołożyć starań, by straty energii elektrycznej przesyłanej do świec były jak najmniejsze. Występowanie któregokolwiek z wyżej opisanych objawów może oznaczać konieczność wymiany przewodów w pojeździe. Przy tej okazji warto postawić na sprawdzone i niezawodne produkty – np. na przewody z linii PROLINE z rdzeniem ferromagnetycznym lub miedzianym od firmy JANMOR. Producent udziela na nie aż 3-letniej gwarancji, dzięki izolacjom i osłonom silikonowym świetnie nadają do się także do montażu w pojazdach, wyposażonych w instalację LPG lub CNG.
Pobrane z motofocus.pl